China și-a construit un imperiu de propagandă pe Facebook. Există însă o problemă

Aparatul de minciună al Partidului Comunist Chinez este peste tot, dar din fericire este și destul de neperformant – cel puțin pentru moment, atrage atenția Ben Dubow, expert în război informațional, într-o analiză CEPA.

🔹 Există mici legături între cele mai urmărite pagini ale Facebook, care includ celebrități și echipe de fotbal, conturi corporative și jocuri mobile. Dar printre paginile de știri, modelul este clar: toate sunt în engleză și toate, cu excepția BBC News, sunt proprietatea Partidului Comunist Chinez (PCC).

Apariția PCC ca sursă de știri preeminentă pe Facebook este punctul culminant al unei jumătăți de secol de experimentare, extindere și investiții în propagandă internațională. În ciuda succesului în cooptarea surselor de știri native din Taiwan, PCC s-a străduit să-și adapteze mesajele la cerințele rețelelor de socializare occidentale – toate interzise în China -, rezultând însă un impact mult inferior celui al colegilor și chiar al grupurilor disidente.

Pe măsură ce China a început să liberalizeze și să se deschidă către lume sub conducerea lui Deng Xiaoping, statul a căutat să urmeze SUA și Uniunea Sovietică în acapararea influenței globale. China Radio International (CRI), răspunsul PCC la Radio Free Asia, era difuzat deja în 12 limbi până la ascensiunea lui Deng în 1978. În 1980, Departamentul de propagandă a completat CRI cu un grup extern de propagandă care a lansat China Daily, un cotidian în limba engleză, astăzi a treia cea mai urmărită pagină de știri de pe Facebook. În 1991, PCC a ridicat Grupul de propagandă externă la statut de birou administrativ care raportează direct cabinetului, însărcinat cu promovarea viziunii chineze asupra evenimentelor internaționale, în special legate de Taiwan, Hong Kong și Macao.

Doi ani mai târziu, China Daily a lansat tabloidul Global Times, acum pagina de știri numărul doi a Facebook. China Central Television (CCTV) a lansat China Global Television Network (CGTN) în 1994, vizând un public internațional vorbitor de limba engleză. Armata de Eliberare a Poporului a codificat scopul imperiului mediatic în plină expansiune al Chinei într-un document din 2003 intitulat „Reglementări privind munca politică”. Lucrarea a urmărit să ofere Chinei un cadru pentru realizarea obiectivelor militare fără utilizarea forței militare. Războiul informațional sau „războiul opiniei publice” a fost cheia acestei viziuni și a găsit în curând un teren de testare în Taiwan.

În 2000, Partidul Democrat Progresist din Taiwan (DPP) a aruncat peste bord Partidul Naționalist Chinez (KMT) în alegerile prezidențiale și în 2004 a preluat legislatura. DPP, în ochii Beijingului, erau niște separatiști radicali și constituiau o amenințare la reunificarea Taiwanului cu continentul. PCC a achiziționat o miză majoră în Want Want Media, unul dintre cele mai mari conglomerate media din Taiwan. Editorii activelor Want Want au început coordonarea regulată cu Oficiul de Afaceri al Taiwanului, controlat de PCC. O campanie neîncetată pro-KMT i-a ajutat pe naționaliști să înhațe alegerile din 2008.

Succesul din Taiwan – iar ambițiile globale sunt mari – i-au convins pe liderii chinezi să-și dubleze eforturile de propagandă internațională. În 2010, China a alocat 6 miliarde de dolari pentru a-și extinde amprenta la nivel mondial. Global Times, tabloidul Biroului de informații, a lansat în acel an varianta în limba engleză, iar CGTN, radiodifuzorul internațional, a lansat canale în limba rusă și arabă. Până în 2014, observatorii au estimat că Republica Populară cheltuia 7-10 miliarde dolari pe an pentru propaganda internațională. Accentul s-a îndreptat către Facebook, unde niciun outlet chinezesc nu depășea un milion de urmăritori la începutul anului 2015. Dar la mijlocul anului 2016, CGTN a depășit BBC-ul pentru a deveni cea mai urmărită pagină de știri de pe Facebook. Până la mijlocul anului 2018, China Daily, coordonat de People’s Daily, și agenția de stat Xinhua au depășit fiecare BBC, asigurând primele patru sloturi ale Facebook pentru Partidul Comunist. CCTV este pe cale să eclipseze BBC în următoarele luni.

În ciuda platformei oferite de Facebook Republicii Populare, și a unei investiții semnificative, China s-a chinuit să obțină victorii dincolo de imediata sa vecinătate. Numărul de aprecieri, comentarii și distribuiri sunt însă cu mult sub cele așteptate pentru numărul de adepți ai Chinei, sugerând fie un public inactiv, fie neinteresat. Mesageria chineză este slab adaptată pentru rețelele de socializare globale, fără un public țintă clar și cu puține trăsături necesare unui conținutul viral.

Contrastul este extrem de puternic cu Rusia, al cărei buget internațional de propagandă este o zecime din cel al Chinei. Rusia multiplică succesul Chinei de pe Facebook pe YouTube, unde RT este cea mai vizionată rețea de știri a platformei și guvernul rus printre cei mai importanți editori de YouTube. Rețelele de socializare occidentale recompensează conspirația și indignarea, care au pătruns din mass-media internă rusă și au devenit un pilon al difuzării internaționale. Cele mai eficiente conspirații sunt cele care tratează partea adversă în cei mai apocaliptici termeni, iar RT a dezvoltat diferite mărci pentru acele audiențe diferite: RT America pentru extrema dreaptă, Watching the Hawks pentru extrema stângă. Rezultatele au fost uimitoare: RT și-a folosit poziția pe YouTube pentru a ajuta personalități precum Alex Jones și mișcări precum alt-Right în mainstream-ul american printr-un interviu luat în 2016 candidatului de atunci Donald Trump.

Dar acolo unde Rusia prosperă în mediul informațional modern, China se clatină, inhibată de un ton blând și promoțional și de un public țintă neclar. Nereușind să reproducă succesul concurenților apropiați, precum Rusia, China eșuează și în competiția cu rivali mult mai mici. Falun Gong, mișcarea religioasă disidentă exilată din China, alocă anual 18 milioane de dolari proiectului său media – Epoch Times și New Tang Dynasty (NTD) TV, o fracțiune din bugetul de propagandă internațională al Chinei, de 10 miliarde de dolari. Dar în timp ce China își propune să ajungă la un public cât mai larg cu un conținut inofensiv, Falun Gong creează conținut inflamator și conspirativ orientat spre extrema dreaptă americană. China nu poate concura. În cele patru săptămâni care au urmat alegerilor din 2020 din SUA, guvernul chinez a publicat 318 de videoclipuri referitoare la alegeri, adunând 19,2 milioane de vizionări. Falun Gong a publicat 25 de videoclipuri de pe YouTube traficând conspirații despre fraudele electorale și adunând 27,1 milioane de vizualizări.

În timp ce influențarea opiniei publice asupra alegerilor nu a fost un obiectiv principal al propagandei internaționale chineze în 2020, China a eșuat și în cele trei obiective principale ale sale: devierea vinei pentru Covid, reducerea minimă a reacției la detenția în masă a uigurilor și criticarea manevrelor chinezești din Hong Kong. Reacțiile la comentarii au fost copleșitor de negative și, în întreaga lume, au afectat reputația Chinei.

La o vizită efectuată la agenția de știri Xinhua, președintele Xi Jinping a declarat: „[Mass-media] trebuie să iubească partidul, să protejeze partidul și să se alinieze strâns cu conducerea partidului în gândire, politică și acțiune”. În era digitală, alinierea strânsă a mesajelor chineze la linia partidului PCC a dus la stagnare în cursa pentru influență globală. În ciuda neajunsurilor sale, operațiunile de informare ale Chinei au însă și victorii clare. O analiză realizată de The Economist a constatat că majoritatea adepților Facebook ai Chinei se află în Africa, unde China a investit masiv în extinderea influenței sale economice. Influența economică s-a tradus în influență politică în alegerile din Taiwan prin achiziționarea de mijloace de informare în masă native. China are resursele pentru a se adapta la modelul rus și Falun Gong – alegând o parte sau ambele părți și pompând conspirații și vitriol. Performanța slabă din trecut nu este o garanție a eșecului viitor.🟦

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here