Foto: INQUAM/Virgil Simionescu

Guvernul de la Budapesta a finanţat în ultimii trei ani şi jumătate Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan, organizaţie neguvernamentală cu sediul în Cluj Napoca, cu aproximativ 20 de milioane de euro (7,45 miliarde de forinţi), arată o investigaţie a publicaţiei Átlátszó Erdély, scrie adevarul.ro.

Asociaţia, fondată iniţial pentru a se ocupa de un portal de analiza şi opinie –  Főtér.ro, a ajuns să se dezvolte şi să controleze prin banii trimişi Guvernul Viktor Orban o bună parte a mediei maghiare din Transilvania. „Datorită acestor fonduri, în câţiva ani, asociaţia, până atunci necunoscută, a devenit de departe cel mai mare trust media din presa maghiară din Transilvania, cu un portofoliu atât de extins încât e mai uşor să enumerăm organizaţiile media care nu fac parte din aceasta”, arată autorul articolului, Sipos Zoltan, care într-o investigaţie anterioară a prezentat modul cum în ultimii ani a avut loc reapropierea între Guvernul de la Budapesta şi UDMR. 30 de ziare, site-uri şi o televiziune Mai precis, Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan a ajuns să controleze nu mai puţin de 30 de canale media, adică ziare, radiouri, site-uri şi inclusiv o televiziune. În această primăvară, de exemplu, asociaţia susţinută financiar de Guvernul de la Budapesta a cumpărat Radio GaGa din Târgu-Mureş. Potrivit sursei citate, pentru un control mai uşor, numeroase ziare locale din zonele locuite de maghiari au fost comasate în cotidianul regional „Székelyhon”. „Nu e uşor ne alcătuim o imagine despre mărimea acestei sume. În comparaţie, suma anuală acordată de Guvernul român minorităţii maghiare – sumă care este de facto bugetul UDMR-ului – este tot 5-6 milioane de euro, adică se compară cu granturile primite anual de această asociaţie”, precizează autorul articolului. Canalele media controlate de Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan nu fac o propagandă pe faţă pentru guvernul de la Budapesta, ci voalat. „Potrivit surselor noastre, important nu e ceea ce se poate scrie, ci mai degrabă ceea ce nu: nicio voce critică la adresa guvernului maghiar nu poate apărea în publicaţiile trustului de presă. Deşi în trecut au existat exemple de materiale critice la adresa UDMR, şi acestea au dispărut în timpul campaniilor electorale din ultimii ani”, arată autorul investigaţiei. De altfel, sursa citată subliniază faptul că site-urile şi ziarele sunt şi „un nou instrument de a controla UDMR-ul”. Legături cu László Tőkés Preşedintele Asociaţiei pentru Spaţiul Media Transilvan este László Árpád Mohácsi, fotograf şi grafician, fost membru al biroului de europarlamentar al lui László Tőkés, politician cunoscut pentru susţinerea publică a autonomiei Ţinutului Secuiesc. Firmele controlate de această asociaţie au primit şi fonduri de la Guvernul României, adică aproximativ 250.000 de lei în 2020, potrivit unei analize a Expert Forum. Practic, grosul presei de limbă maghiară din Transilvania se împarte în două: cea controlată prin banii trimişi de guvernul de la Budapesta, prin Ministerul Resurselor Umane, şi presa controlată de UDMR, cum sunt cazurile Erdélyi Magyar Televízió (Televiziunea Maghiară Transilvană) şi Erdély FM, gestionate de Fundaţia Jenő Janovics, şi maszol.ro, publicat de Fundaţia Progress. În rest, vocile independente reprezintă un procent nesemnificativ. Potrivit mai multor estimări făcute de Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan, informaţiile publicate pe site-urile controlate de organizaţie ajungeau în 2020, lunar, la minimum 400.000 de persoane şi la un maxim de 900.000 de persoane.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here